lördag 27 januari 2024

Barbiekläder

I höstas när lilla Ida var på besök och ville leka med Barbiedockor, såg jag att kläderna som låg i lådan behövdes tvättas och lagas. Nu när det varit så kallt passade jag på med detta småpyssel. Ett litet axplock av kläder som min äldsta syster gjorde åt mig på sextiotalet. Det var mest hemgjorda kläder som jag hade och många plagg hade tryckknappar där en fattades så där satte jag kardborreband.
När det var dags för mina söner att leka med Barbie önskade de kläder åt Stålmannen så det sydde jag, men jag gjorde även en omgång åt Ståltjejen. Dockorna är de jag fick på 60-talet, huvudet på Barbie är utbytt för det gamla sprack sönder.
Hennes cape var trasig så jag stickade en ny och så fick hon mamelucker i samma färg.


Killens kläder är alla av tyg och behövdes inte lagas, i lådan fanns även ett par långbyxor med pressveck och en virkad keps och kofta.
Till sommaren ska det bli kul att höra vad barnbarnet Arvid tycker om Barbiedockor, lillasyster Hedvig är ju för liten ännu men längre fram får vi se.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar