lördag 13 januari 2024

Adventskalender

I slutet av november grubblade jag på en julklapp åt en av mina systrar och fick en snilleblixt. Jag gör en adventskalender med tema: våra syskon, ätbara gåvor och juliga saker. Så i paketen la jag lotter, kakor, pyssel, och jultidning - samt godis förstås. I åtta av paketen så var det saker med alla syskonens namn.
Min äldsta syster heter Maj-Britt och där hittade jag ett mönster med rätt namn, men vi la till namnet på förstasidan som en ledtråd.
Sen kommer Anna-Lisa. Där fick jag rita till Lisa för att det skulle bli rätt.
Nummer tre i syskonskaran är Marianne och det var lätt som en plätt.
Då kommer det en bror som heter Sören så där fick snöre göras om så det blev rätt.
Ett garnnystan med rätt namn blev det på femte plats. Tyvärr så finns inte Doris med oss längre.
Ett trevligt garn med bra egenskaper med Maritas namn, klicka på bilden så kan du läsa. (Det här är ett hittepågarn, så försök inte att hitta det!)
Ett garn till hittade jag med rätt namn, då sjätte flickan i syskonskaran är Ylva.
Det har berättats för mig att Mor och Far trodde att det var klart med barnafödandet, men så efter tio år kom jag till världen. Lite knepigt att hitta något som heter Evy, så jag fick ta hjälp av en av sönerna att omforma en Toffifee, och det var han som fixade banderoll till ett av garnerna. Vilken glädje att få göra en kalender med så skojiga teman.
 


2 kommentarer:

  1. Varje gång jag försöker skriva en kommentar från annan enhet än min dator blir det "något gick fel" så nu gör jag ett försök från datorn :)

    Så rolig idé med kalendern med alla namnen. Måste ha varit väldigt uppskattad. Ett leende drog förbi hur du löste Sören.
    Otroligt kreativt och väldigt påhittigt. Tack för att du delade med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så trevligt att det funkade med datorn. Kalendern blev uppskattad och var kul att göra. Tack!

      Radera