lördag 9 september 2023

Barbiedocka

I juni när jag besökte en loppis så köpte jag tre dockor och nu har Barbiedockan fått sina kläder och sängkläder.

En kofta i lila med kjol, väska och hatt som matchar. Jag hade sparat lite tunnare garn till dockor, det finns några nystan kvar som ska bli kaninkläder.
En fin klänning med kort kofta av vitt garn som även den söta hatten passar till.

 En kofta med mössa och halsduk blev det av det här garnet sen var det slut.
Några sydda plagg till Barbie blev det av tunna trikåtyger.

Nån gång på sextiotalet så tog vi flickor med oss våra Barbiedockor till skolan och lekte, visade kläder och gick med i en klubb där vi fick var sin bok. Då frågade vi våra mammor om de kunde göra kläder åt våra dockor, en mamma gjorde kjolar, en gjorde klänningar, en gjorde behåar, m.m. Vi var sju flickor i klubben så vi fick sju nya kläder åt våra dockor, det var jätteroligt.
Jag har ett annat minne av när jag låg sjuk och mamma besökte stan, jag fick vara hemma och väntade på att Barbie skulle få sin Ken. När mamma kom hem hade hon köpt Allan för dockan Ken var slut. Det kändes väldigt fel efter att vi läst böckerna. Nu gick det ju bra dockorna har lekts med av mig, våra söner, där bodde dockorna med Heman och andra figurer, av tjejer som besökt oss under alla år. Sist vi hade dockorna framme såg jag att kläderna behöver tvättas och lagas och gärna några nya plagg bör göras. Det blir nog ett till inlägg om Barbiedockor och kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar