torsdag 13 april 2023

Restgarn

För två veckor sen kämpade jag med ett handarbete som jag inte fick att stämma. Jag rev upp det och la bort garnet. För att ha något med mig på stickcaféet så tömde jag ut min burk med bomullsgarn och tog med lämpligt garn för att sticka en trasa.
När jag kom hem så plockade jag fram den stora lådan med bomullsgarn och sorterade ut de små nystanen och så gjorde min man väggar i lådan av kraftiga pappskivor, sen nystade jag upp allt som hade trasslat ihop och det blev så fint i lådan.

Nu idag har det gått två veckor och jag har stickat och virkat av garnhögen på bordet men har även tagit från lådan vid behov av rätt färg. Nio trasor har det hittills blivit och sex virkade napphållare och sju skallror.
Skallrorna och napphållarna ska jag ha på vår marknad till hösten.

Skallrorna virkade jag på plastkulan som finns i Kinderägg, tipset såg jag någonstans minns inte var. Längst upp virkade jag en lite ögla så de går hänga upp om man vill.

Femton små makaroner la jag i varje plastkula som jag limmade ihop. Ljudet blev samma som en skallra som jag köpt, vill inte att det blir för högt ljud för barnen som ska leka med skallran.
 


3 kommentarer:

  1. Flitig som en myra är du allt Evy. Alltid något nytt här som jag kan kika på om än jag kommer så sällan till skott med att kommentera. Jag gör också skallror av innandöme från påskägg men har inte kommit på att använda makaroner. Jag har använt små träpärlor men tack för tipset med makaroner, det kan bli aktullt med dem sen mina träpärlor är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra av mina läsare, jag försöker minska på mitt materiallager och då får jag ligga i. Jag hade inte tänkt på att använda pärlor, det blir nog ett annat ljud.

      Radera
  2. Anonym är Hantverkarglädje, vet ej varför det blev anonym i kommentaren flitig som en myra.

    SvaraRadera