onsdag 2 september 2020

Mera nostalgi


Några dagar efter det vi gått igenom leksaker så tog vi fram klädlådan, då var det jag som blev nostalgisk.Tänk att mina söner varit så små och haft så söta kläder. 1979 när vi väntade första barnet kom min mor till oss, hon hade köpt blå och rosa brodyr och jag hade köpt tyg. Då sydde vi över och underlakan och örngott som användes i vagn och vagga.





 



De här kläderna hade barn nr 3 då hade det blivit modern med pastellfärger och han föddes nära påsken.

När ettan föddes så var det färger i grönt, rött, gult och brunt som gällde så hans första kläder gick i grönt och vitt. Den lilla blå koftan sydde jag av en stuvbit och den hade han på sommaren.

Våran pojke som föddes i november var ju så klart tomte till jul, en av mostrarna stickade västen och luvan. En skrynklig dopklänning hittade vi i lådan, den har två av barnen haft.


När jag väntade barn så gjorde jag lite kläder åt både flickor och pojkar och de till flickor la jag i en låda till nästa gång, ur den lådan har min son och sonhustru valt några plagg som vi tar ner om det kommer en liten tös.




De här hade tvåan på sig när vi åkte hem från BB, det är små hjärtan på tröjan men de syns inte så bra.
Det stickade setet gjorde jag åt honom och alla trodde att det var en flicka så när vi kom hem så stickade jag en ny omgång i turkost men de kläderna finns inte kvar och dom här las i rosa lådan.


De här tankarna om barnens första kläder är ju bara viktiga för mig, barnen själva minns ju inte. Men det var ju så roligt att göra små kläder och förberedelser inför barnens ankomst. Den glädjen poppade upp i somras när vi plockade i dessa lådor, tänk att det ska komma ett litet barnbarn som jag kan få göra små saker till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar