onsdag 3 augusti 2022

Leksaksnostalgi

När jag sökte fram min gamla docka för att prova det stickade setet,så hittade jag två gamla plagg åt min docka. Jag har inget minne av var och vem som sytt den söta klänningen. Hatten är virkad på åttiotalet det vet jag. En liten stol har dockan men inget bord. Ett gulligt litet skåp i ljusblått hade jag, men det finns inte kvar, där la jag in dockans kläder efter att jag strukit dem med mitt strykjärn.

Den fina kappan har en av mina systrar sytt och jag är imponerad över hur fint man gjorde dockkläder förr. Kragen av pile är utsliten av alla lekar. Bak har kappan ett sprund och en liten rosett.


Dockan fick jag i julklapp och jag tror att min hade blåa kläder och min systerdotters fick rosa kläder, då uppstod en diskussion mellan oss dockmammor om det bara var pojkar som hade blått och flickor rosa. Jag minns fortfarande  hur häpen jag blev när tomtemor i röda pumps kommer och tar tillbaka våra dockor för vi hade visst bråkat högt och ljudligt på själva julafton. Jag har inget minne av när vi fick tillbaka våra dockor, för det fick vi ju. Det här var den enda dockan jag hade förutom Barbiedockorna så den har jag tagit god hand om när vi väl bestämt könen på våra dockor.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar