torsdag 3 oktober 2019

Morjärv garn

 I en av mina garnlådor hittade jag två nystan av Morjärv sockgarn, där har de legat i ganska många år. Jag minns att min mor berättade att när det fanns får på gården nån gång på 40-talet så skickades ullen 13 mil till spinneriet i Morjärv och som betalning fick hon färdigt garn att sticka strumpor av till familjen. Mitt garn är i 100grams nystan och en blandning av ull och nylon.
Morjärvs ullspinneri lades ner oktober 2010 men så här såg det ut när det var igång.

2 kommentarer:

  1. Hej hitta 1 1/2nystan i en låda tror du de räcker till sockar storlek 39-40?
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej det borde räcka till ett par, du har inga du kan väga? Du kan randa med ett annat garn på skaftet för att vara säker. Jag brukar dela garnet på mitten för att veta säkert, men det är ju lite besvärligt. Lycka till med din strumpa Evy

      Radera