fredag 28 oktober 2016

En gammal symaskin

För tio år sen var vi på utflykt i skogen, fyra av mina systrar och jag. Våra respektive följde förstås också med. Vi var på en plats där vår mormor bodde som barn, där vi hittade en husgrund som var övervuxen av mossa och buskar och även nåt träd. Där i skogen hittade min syster Marita den här gamla symaskinen.
I höstas när vi satte upp en hylla på vårt plank började vi prata om vad som skulle stå på hyllan. Då fick jag den här gamla maskinen av syrran. Min man har tagit bort rost och smörjt den med linolja och terpentin.
På ena sidan har den haft gångjärn så den har ju suttit i ett bord någon gång. Vem vet, den kanske användes av vår mormors mor en gång tiden, för det har berättats att när mormor var sex år flyttade familjen till ett ställe dit dom vandrade genom skogen med sitt bohag. Kanske lämnades maskinen kvar av dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar