torsdag 3 oktober 2024

Förebild

Förebilden till fodralen som jag sytt är från sjuttiotalet och gjord av min svärmor. Min är av sammet och röda blommor och rött foder. Vi var två sonhustrur och Sonja fick en i lila och svart. Döttrarna hade kort hår och fick inga fodral vad jag minns. Min svärmor var väldigt kreativ, sydde massor och stickade och virkade. På nedersta bilden syns ett vävt band som hon gjorde åt mig och jag lärde mig väva själv på bandvävar som svärfar och pappa slöjdade.
Jag har nog sparat det mesta för under en period så brukade mina systerdöttrar leka frisör när de hälsade på. Jag har ofta sparat ut mitt hår och haft riktigt långt hår och då behöver man knyta ihop och sätta upp håret. Nu har jag en rufsig page som inte behöver några spännen.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar