söndag 29 september 2024

Syfestival

I fredags var det dags för en resa igen men bara över dagen. Jag och mina väninnor tog tåget till Umeå och Sy- & hantverksfestivalen.

Tre timmar tog resan  och vi handarbetade och pratade om allt möjligt, drack kaffe och åt  medhavd lunch.

Framme på mässan så tittade vi på garn, tyg och mycket annat. Jag köpte mer spolar till symaskinen, organzaband till ett pyssel och material till en sak åt barnbarnet Hedvig. Jag kunde hålla mig från att köpa garn eftersom det finns ett lager i mitt hobbyrum. När vi fikade satt vi vid samma bord som ägarinnan till denna väst, stickad av restgarn. Jag frågade om lov och fick ta kort för att visa här. Jag planerar att sticka mig en väst kanske blir det nåt liknande.

När vi fortsatte vår vandring bland alla montrar så träffade vi på denna tjej som stickat sig en klänning av restgarn i bomullsgarn. Även där fick jag ta ett kort. På sjuttiotalet stickade jag en babyklänning som var stickade så här och i liknande färger. Det var ett syskonbarn som fick klänningen men tyvärr hittar jag inte kortet.

Underbara tyger såg jag på många ställen men ska först ska jag sy av det jag har. Den här ponchon var så fin med sin kant som klockar lite grann.



Sen gick vi på en Workshop, jag och Kikki gick på Återbruksslöjd, där vi fick göra ett fönstersmycke.

Det var många lådor och burkar med olika återbruksmaterial att plocka från. Vi fick var sin bricka att lägga det vi plockade ihop, på min bricka blev det mycket rosa, kakformar och en liten kanna som tyngd. Den tredje i vårt gäng gick på en annan workshop, frivoliteter. Lite knepigt för fingrarna tyckte hon.


Mitt fönstersmycke hänger bredvid fönstret för att det passar bättre där. Längst upp ser det ut så här.
Mitt hänge är sjuttiofem centimeter och bilderna är tagna lite omlott.


Hem kom vi sent på fredagen efter att tåget var försenat en timme. Nästa år gör vi om det bestämde vi direkt.

 


4 kommentarer:

  1. Så roligt att gå på mässa! För ett antal år sedan var jag och en svägerska till mässan i Umeå! Så trevligt. Där blev jag med ännu en spinnrock tex. Hoppas det kan bli en tur nästa år, den som lever får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan mässan kom till Umeå så besökte jag den i Stockholm två gånger. Men tänk om vi träffas, så kul!

      Radera
    2. Till Umeåmässan kommer jag nog aldrig mer. Min kära svägerska finns inte med oss längre och då känns Umeå alldeles för långt bort. Hoppas på Älvsjö i februari! Jättekul att träffa bloggar, det har hänt förr!

      Radera
    3. Så tråkigt med din svägerska. Umeå är ju väldigt långt upp i landet så det förstår jag. Annars hade det varit trevligt.

      Radera