lördag 15 juli 2023

Docktäcken

I torsdags åkte jag med mina väninnor till Luleå på Norrbottens Museum, där vi tittade på en utställning om docktäcken. Vilka underbara täcken i olika sömnadssätt och färger, och de flesta var bäddade i sängar och vagnar med lakan och kuddar. Några låg i sparklådor med små fällar.


 
Det är väl värt att åka och titta på denna utställning. Några bilder och text är från broschyren och några som jag tog själv.
Så här tror jag att de docktäcken som mina systrar hade till sina dockor såg ut: de sista bitarna av alla de slags tyger som fanns kvar innan de användes till omsydda kläder, täcken, mattrasor.
 Jag som älskar rosentyger tycker att detta täcke är förtjusande där det ligger i den fina sängen. Ett utdrag ur Lappteknikens historia som rör oss i Sverige.





2 kommentarer:

  1. Vad ovanlig utställning. Men visst har jag också gjort lapptäcken. För länge sedan. Ett bra och trevligt sätt att ta vara på tygbitar. Nu får du börja sy. Ha det gott. Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under åren har jag gjort några lapptäcken men i enklare former än, just nu har jag ett på gång till den lilla människan som kommer i augusti. Trevlig fortsättning på sommaren. Evy

      Radera